lördag 25 februari 2017

Presentation

Foto: João Silas


Tja, det ska föreställa en presentation i alla fall. Att försöka komma på något vettigt att skriva om sig själv är inte det lättaste. Jag får alltid prestationsångest och det känns som att jag skryter om mig själv = inte okey i normvärldens snäva syn på hur saker ska vara. But here goes!

Jag är väl som vilken människa som helst egentligen, bara med undantaget att jag inte har en neurotypisk hjärna. Med ADHD kommer en del utmaningar och har man dessutom autismdrag så blir det en extra utmaning för mig att fungera "normalt" i ett samhälle som endast är anpassat för neurotypiska.

Jag har sedan jag var liten haft problem med att koncentrera mig. När jag växte upp på 90-talet hette det "endast (cis)pojkar kan ha ADHD". Well, bullshit. Visst, jag gick i samma klass som två ADHD-pojkar som verkligen visade vad ADHD gör med en person, men dem var bara två av massor med ADHD som jag inte träffat så dem representerar inte hela massan. ADHD ter sig olika hos alla, och hos mig är ADHDn mer inåtvänd än utåtagerande.

ADHD med autismdrag innebär att jag inte visade "tillräckligt med tecken" för att få en fullständig diagnos för att betraktas som autistisk. En av anledningarna som neuropsykiatrin angav var att jag såg dem i ögonen medan dem eller jag pratade. Jag har alltså inte "renodlad" autism, bara drag av autism. Vad det nu innebär...


Mina intressen varierar mellan djur, natur, stickning, böcker, rita, måla, skriva, tv-spel, tv-serier, grafiska noveller (det som hette serier när man var liten) med mera. Jag måste ha något att göra hela tiden annars tappar jag koncentrationen och jag blir rastlös. Mitt jobb kan väl ses som ett intresse det med antar jag.

Mina katter är en stor del av mitt liv. Gordon, född 2009, har jag haft sedan han var 12 veckor gammal. En stadspojke med blåsljud på hjärtat som mer än gärna hittar på en del dumheter när andan faller på. Han är mitt allt, men säg inget till Stephen. Ssssh.

Stephen är en liten skit född 2012 på Öland. En bondpojke med massa hyss för sig. Livet vore mindre intressant och utmanande utan honom. Båda katternas hälsa, vardag, mat med mera är det största fokuset för mig. Dem två ska må bäst innan jag tänker på mig själv.

Bloggen kommer mest fokusera på katterna, hobbier, böcker, tv-serier, djur, natur, spel, jobbet med mera. Det som helt enkelt faller mig in att skriva och lägga upp för allmän beskådan. Även bloggen är en hobby som jag kommer skriva i när helst jag har tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar